Det finns en princip inom juridiken som går ut på att lagen inte ska skydda olagliga eller omoraliska syften. Det var så länge sedan jag var på föreläsning nu så jag kan för mitt liv inte minnas det latinska namnet. Vad det innebär är att lagen inte skyddar ett avtal som i sig är olagligt eller omoraliskt. Jag minns att det som diskuterade var en spelskuld. Om någon har spelat bort sina pengar, sitt hus (eller sin fru) på poker så kan vinnaren inte få domstolens hjälp med att kräva in skulden. Underförstått då att kortspel är omoraliskt. Jag skulle kunna tänka mig att läget är ett annat idag p.g.a. Betson, Poker-on-line, Casino Cosmopol och allt vad det heter. Förmodligen är inte kortspel längre "omoraliskt" när vinnaren inte längre är en bekant utan staten...
Ett annat fall som vi diskuterade, som avgjorde i domstol där man kom fram till att principen i fråga var gällande var följande: En man och en kvinna hade samlag. Kvinnan blev gravid. Mannen ville inte bli pappa och erbjöd kvinnan mycket pengar (jag tror det var en miljon kronor) för att göra abort. Kvinnan gjorde abort. Mannen betalade inte. Domstolen kom fram till att detta var ett avtal som inte skyddades av lagen.
Andra situationer man kan tänka sig är en torsk som inte betalar för utförd sexuell handling eller att en person som inte betalar svart lön till städerskan. Eftersom detta är olagligt och7eller omoraliskt så ska lagen inte skydda dem.
Men denna princip går helt emot en annan av juridikens grunder, nämligen pacta sunt servanda; avtal ska hållas. Vem ska lagen skydda? Lag och ordning eller den som är mest skyddsvärd? Jag tycker att man kan anlägga ett konsumentperspektiv på dessa situationer, dvs. anse att dessa personer är mer skyddsvärda och har mindre inflytande än de (män) som inte betalar? Själv tycker jag att både städerskan och den prostituerade kvinnan bör få ut sin lön.
Kvinnan som går med på abort är knivigare, där glider frågan nästan över mot en diskussion om en yrkesmördare har rätt att få ut sin lön. Inte för att jag är någon abortmotståndare men den juridiska frågan är svår att ta utan att ta den moraliska.
Nya tag och förbannade rövhattar
4 år sedan
2 kommentarer:
Det är väl svårare att objektivt fastställa vad som är moraliskt riktigt än huruvida ett avtal följs. Själv tycker jag att t ex mobbing-dokusåpor eller vanvård av djur är avsevärt mer moraliskt korrupt än prostitution/torskande eller svartjobb.
Och att städerskan ska ha betalt måste väl vara en självklarhet, juridiskt sett? Huruvida sedan hon/arbetsgivaren smiter från skatt är en annan sak.
Det där med aborten låter nästan som en tidningsanka. Ingen i världen kan väl TVINGA på en ovillig far vårdnaden? Visserligen lär han få betala underhåll, men det lär inte uppgå till en miljon...
Aborten är ett fall som min föreläsare berättade om på juristlinjen och ingen tidningsanka. Det handlade inte om vårdnadsfråga, vad som avgjordes var om han var tvungen att stå vid sitt ord; dvs. betala 1 miljon kronor för att en kvinna skulle abortera bort det barn han var far till.
Jag har ärligt talat aldrig hört om någon tvist rörande betalning av svart arbete, det var min tolkning av principen ifråga. Rörande prostution och spel så var det dock fall som togs upp när jag läste juridik.
Skicka en kommentar