måndag, februari 09, 2009

Dåligt samvete- och inte

Som kvinna och framförallt som mamma har man alltid dåligt samvete. Dåligt samvete för att man inte är med barnen, dåligt samvete för att man inte är på jobbet, osv. En sak som jag faktiskt INTE har dåligt samvete över är att jag alltid har barnen på skolan under alla lov. Ja, alltså, på sommarlovet är de ju lediga. Dels för att skolan stänger och dels för att de har världens bästa morföräldrar som har dem på landet hela sommaren. Och på jul brukar de vara lediga mellan jul och trettondan. Vad jag tänkte på var det där andra loven, höstlov, påsklov... och som nu sportlov. Vi åker aldrig skidor eller tar en vecka på Kanarieöarna under dessa lov. Men jag har faktiskt inte dåligt samvete ändå. Kanske beror det på att det inte är så mycket att göra åt. Jag har faktiskt inte råd med en vecka i fjällen (som om jag skulle haft lust!). Inte kan jag ha dåligt samvete för min ekonomi, eller? Fast det är det säkert väldigt många människor som har, förstås. En annan anledning är att Axel älskar fritis. Han var överlycklig idag när an insåg att det var sportlov och han skulle få leka och spela dator på fritis hela dagen. För honom var det inget negativt att vara kvar i skolan när skolan var stängd, tvärtom. Och sist men inte minst, mina barn har faktiskt varit i Chile flera gånger. Ett halvår i Chile slår en vecka i fjällen, alla gånger! Och på påsklovet ska vi faktiskt åka skidor...

Inga kommentarer: